De raad heeft op 7 juni 2018 het raadsprogramma 2018-2022 ‘Handen Ineen’ vastgesteld, waarin de volgende afspraken zijn opgenomen:
Afspraak | 4.1 | We schenken extra aandacht aan onze bedrijventerreinen om de kansen voor (lokale) bedrijvigheid te vergroten |
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
4.1.1 | Bemmer IV | |
We blijven inzetten in op verkoop van bedrijfskavels op Bemmer IV. Daarbij is de ambitie om gemiddeld 1,7 hectare per jaar te verkopen. Met geïnteresseerde bedrijven gaan we in een vroeg stadium in gesprek en blijven gedurende het hele proces tot verkoop en bouw in goed contact met de bedrijven. Bedrijven die (om wat voor reden dan ook) niet op Bemmer IV willen of kunnen bouwen verwijzen we door naar andere (private) locaties in de gemeente. | ||
4.1.2 | Regionale afspraken | |
In 2019 zijn we gestart met het maken van regionale afspraken over de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen in De Peel. Dit proces moet leiden tot besluitvorming in de gemeenteraad in april 2020. | ||
4.1.3 | Bestaande bedrijventerreinen | |
Samen met Stichting Parkmanagement Laarbeek werken we aan het vitaal houden van de bestaande bedrijventerreinen. Per bedrijventerrein bekijken we wat aandachtspunten zijn en stellen we indien nodig een plan van aanpak op. Diverse issues komen hierbij aan bod: duurzaamheid, veiligheid, parkeernormen, geluidsnormen en onderhoudsnormen. In 2020 gebeurt dit voor Beekerheide. | ||
4.1.4 | Dutch Technology Week 2020 | |
Organiseren van een Hotspot waarbij bedrijven uit de regio zich gezamenlijk presenteren en mensen (vooral kinderen) warm willen maken voor techniek. Aan dit evenement doen meer dan 50 bedrijven en een aantal onderwijsinstellingen mee. Vanuit de basisscholen, de Roefeldagen en Parkmanagement/ Ondernemersfonds worden kinderen gemotiveerd en ge-faciliteerd om de DTW te bezoeken.De Hotspot wordt roulerend georganiseerd in de regio. In 2020 zal de Hotspot in Beek en Donk zijn, onder andere bij Formula Air en Kusters Goumans. | ||
Afspraak | 4.2 | Na een tussenevaluatie in 2018 wordt in 2021 een eindevaluatie uitgevoerd van het ondernemersfonds |
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
4.2.1 | Evaluatie ondernemersfonds | |
Komen tot afspraken over de uitvoering van de evaluatie in 2021. | ||
Afspraak | 4.3 | We werken aan een toekomstperspectief voor de detailhandel |
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
4.3.1 | Inhuur centramanager | |
In 2018 zijn met Stichting Centramanagement Laarbeek afspraken gemaakt over cen-tramanagement. De Stichting Centramanagement gaat actief aan de slag met ondernemers en projecten om de winkelcentra te versterken. Zij benadert ook actief nieuwe potentiële ondernemers voor leegstaande (winkel)panden in de centra. De Stichting Centramanagement wordt gedurende drie jaar ingehuurd, waarbij de gemeente Laarbeek de helft van de kosten voor haar rekening neemt. De andere helft van de kosten komt voor rekening van het Ondernemersfonds Laarbeek. | ||
4.3.2 | Centrumvisie Aarle-Rixtel | |
Het presenteren van een centrumvisie Aarle-Rixtel aan de Raad, met daarin een toekomst-perspectief voor onder andere detailhandel en wonen in het centrum van Aarle-Rixtel. | ||
Afspraak | 4.4 | We blijven inzetten op kleinschalige recreatieve functies en we focussen op Waterboulevard en Blauwe Poort |
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
4.4.1 | Visie 't Gulden land realiseren | |
De visie voor ’t Gulden Land is in 2019 vastgesteld door de gemeenteraad. De gebieds-ontwikkeling in ’t Gulden Land draagt sterk bij aan de positionering van Laarbeek als Wa-terpoort van de Peel. Er zijn in de kadernota 2020 geen middelen toegekend die de reguliere uitvoering mogelijk maken. De planning van de uitvoering is afhankelijk van de zoektocht naar alternatieve financieringsmogelijkheden en het kunnen uitvoeren van deelprojecten binnen bestaande projecten. | ||
4.4.2 | Actualisatie erfgoedbeleid | |
In 2020 wordt de actualisatie van het erfgoedbeleid verder opgepakt. Met de volgende zaken is in 2019 een start gemaakt. Deze worden verder uitgevoerd in 2020:* Het verplichte gemeentelijke toezicht op instandhouding van rijksmonumenten op-pakken (conform overgangsrecht Erfgoedwet). Dit bestaat uit een 0-meting van de rijksmonumenten en het opstellen van een handhavings- en toezichtconcept. * Het opstellen van een integraal erfgoedplan. De kern van het integraal erfgoedplan is mensen inspireren om met erfgoed aan de slag te gaan en het in te zetten voor andere doeleinden zoals recreatie, toerisme en woningbouw. Bij het opstellen van het plan worden stakeholders en burgers betrokken conform de ‘Laarbeekmethode’.* De Erfgoedkaart, die in 2013 is vastgesteld door de raad, en de omgang met cultuurhistorische waardevolle panden vertalen en verduidelijken in een paraplunota erfgoed voor de komplannen. Voor het buitengebied wordt dit meegenomen in de omgevingsvisie buitengebied. | ||
4.4.3 | Actualisatie beleid recreatie en toerisme | |
In 2020 wordt de actualisatie van het beleid van recreatie en toerisme verder opgepakt. Het handboek recreatie en toerisme wordt gemaakt voor en met ondernemers. Tijdens een integrale workshop met inwoners en stakeholders gaan we per kern op zoek naar de unique selling points, die samen het verhaal van Laarbeek vormen. Daarnaast is er in het handboek ruimte voor het beleid en een uitvoeringsprogramma, dat samen met de stakeholders wordt opgesteld. | ||
Afspraak | 4.5 | We blijven inzetten op een stevige positionering van Laarbeek als Waterpoort van de Peel |
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
4.5.0 | Afspraken | |
Geen afspraken opgenomen voor 2020. | ||
Afspraak | 4.6 | We richten ons op de bestrijding van de verborgen armoede, in het bijzonder bij kinderen |
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
4.6.0 | Afspraken | |
Geen afspraken opgenomen voor 2020. | ||
Afspraak | 4.7 | Schulddienstverlening wordt verder doorontwikkeld |
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
4.7.1 | Integrale schulddienstverlening: doorontwikkeling kindpakket | |
Het samen met partners (onder andere het onderwijs en de kledingbank) onderzoeken hoe het gebruik van het kindpakket kan worden vergroot ten behoeve van het in beeld krijgen van de ‘verborgen armoede’. | ||
4.7.2 | Integrale schulddienstverlening: optimaliseren brede intake | |
Optimaliseren brede intake inclusief brede toegang met behulp van de zelfredzaamheids-matrix, waarin financiën en administratie een vast leefgebied is. | ||
4.7.3 | Integrale schulddienstverlening: implementeren werkproces | |
Werkproces implementeren ‘van vroegsignalering naar aanbod’, waaronder signalering vanuit Stichting Leergeld / specifieke aandacht laaggeletterdheid / relatie met onderwijs. | ||
4.7.4 | Integrale schulddienstverlening: registratie casuïstiek | |
Hanteren registratiesysteem om meetbaar te maken in hoeveel situaties zich voordoen met financiële problematiek en doorzetten problematische schulden ter structurele armoedebestrijding. | ||
Afspraak | 4.8 | Er worden laagdrempelige voorzieningen gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gericht op participatie |
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
4.8.1 | 0% - 30% loonwaardecategorie Senzer overdracht | |
Bevorderen van het welzijn van de inwoners met een uitkering en een loonwaarde van 0% - 30% door de overdracht van de inwoners vanuit Senzer naar het Sociaal Team Laarbeek of de welzijnsorganisatie. | ||
4.8.2 | 0% - 30% loonwaardecategorie Senzer algemene voorzieningen | |
Onderzoeken van de mogelijkheden van het inrichten van algemene voorzieningen (inclusief en cofinanciering) waar de doelgroep gebruik van kan maken. | ||
Afspraak | 4.9 | Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen |
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
4.9.1 | Voorbereiding nieuwe Wet Inburgering | |
Vanaf 1 januari treedt de nieuwe Wet Inburgering in werking. Wij werken samen met de arbeidsmarktregio Helmond-de Peel om deze wet te implementeren. We stellen een visie op en werken deze uit in passend beleid en verordeningen. We zorgen daar bij dat de nieuwe taken in werkprocessen worden vastgelegd. We leggen nieuwe leerroutes vast. Tevens zorgen we ervoor dat managementinformatie beschikbaar komt om de resultaten van de activiteiten te monitoren. Ook stellen we programma van eisen op voor de ICT ondersteuning." | ||
4.9.2 | Harmonisatie minimabeleid | |
We streven naar een gelijkwaardige en dienstverlening en vergoedingensystematiek door het harmoniseren van bijzondere bijstand met Peelgemeenten daarmee bereiken we meer efficiëntie in de uitvoering door Senzer. Onderzocht wordt in welke mate we kunnen harmoniseren, en wat daarvan de financiële consequenties zijn. |