De raad heeft op 7 juni 2018 het raadsprogramma 2018-2022 'Handen ineen' vastgesteld.
Hierin zijn de volgende afspraken opgenomen:
Afspraak | 2.1 | Wij accepteren geen ondermijning en stimuleren onze inwoners om mede verantwoordelijkheid te dragen voor een veilige samenleving |
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
2.1.1 | Veiligheid en handhaving | |
Door veiligheid en handhaving als speerpunt te benoemen en uitvoering te geven aan het geformuleerde beleid dragen we bij aan een veilige samenleving met minder criminaliteit, minder overlast, minder onveiligheidsgevoelens bij de burgers en het op acceptabel niveau houden van fysieke veiligheidsrisico’s. Dit doen we door uitvoering te geven aan ons handhavingsprogramma en het uitvoeringsprogramma van de kadernota Integrale Veiligheid Peelland. We hebben daarnaast continu aandacht voor de aanpak van ondermijning en zetten alle ons daartoe ter beschikking staande instrumenten voor in. | ||
2.1.2 | Voorlichting veiligheid en handhaving | |
Om inwoners meer mee te nemen in de bewustwording en aanpak van ondermijning is voorlichting en training noodzakelijk. In 2020 richten we ons speciaal op ondernemers in het buitengebied agrariërs en een tweede groep van Whatsappbeheerders, die qua aantal nog steeds toeneemt. | ||
Afspraak | 2.2 | Wij benutten onze bestuurlijke netwerken ten behoeve van de handhaving |
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
2.2.1 | Optimaliseren AVE model | |
De functie van procesregisseur is formatief ingebed in de organisatie. In 30 casussen heeft het ingrijpen door een procesregisseur ertoe geleid dat de veiligheid werd geborgd, de bestuurlijke opschalingslijn werd benut of de gestagneerde samenwerking werd hersteld (van AVE3 naar AVE2 of AVE1). | ||
2.2.2 | Doorontwikkeling Wet verplichte GGZ: processen | |
De processen betreffende de Wet verplichte GGZ worden opgetuigd, waar mogelijk in samenwerking met peelgemeenten / Helmond, geëvalueerd en geoptimaliseerd. | ||
2.2.3 | Doorontwikkeling Wet verplichte GGZ: meldpunt | |
Meldingen komen binnen bij het daartoe ingerichte meldpunt (peelbreed). | ||
2.2.4 | Doorontwikkeling Wet verplichte GGZ: samenwerking Fact en STL | |
De samenwerking tussen het Fact (GGZ) en het Sociaal Team Laarbeek verbeterdt doordat er procesafspraken zijn gemaakt over de aansluiting van de werkwijze Fact op de werkwijze STL. | ||
2.2.5 | Handhaving | |
Waar mogelijk vragen we in bestuurlijke overleggen (op verschillende niveaus) aandacht en ondersteuning voor een doortastende en adequate handhaving. Overleg met diverse fora, zoals Samen Sterk in het Buitengebied, wordt geïntensiveerd. Dit resulteert in een gezamenlijke aanpak. | ||
Afspraak | 2.3 | Wij blijven werken aan een betrouwbare en veilige informatiehuishouding |
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
2.3.1 | Vaststelling informatiebeveiligingsbeleid en bijbehorende uitvoeringsplan | |
Door het actualiseren van het huidige informatiebeveiligingsbeleid en het opstellen van een nieuw uitvoeringsplan wordt de veiligheid van gemeentelijke informatie voldoende geborgd. | ||
Afspraak | 2.4 | Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen |
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
2.4.1 | Sanering drugsdumpingen | |
Het protocol drugsdumpingen Zuidoost-Brabant wordt geïmplementeerd. | ||
2.4.2 | Wet zorg en dwang | |
In peelgemeente verband ( inclusief Helmond) is gestart met de voorbereiding van de Wet Zorg en Dwang (Wvggz) Deze weg gaat op 1 januari 2020 in en regelt de rechten van mensen die te maken hebben met verplichte zorg in de GGZ. Wij gaan er vanuit dat we er in slagen de wet voldoende te hebben geïmplementeerd. | ||
2.4.3 | Doorontwikkeling aanpak Wet Bibob | |
In samenwerking met het PIT-team (Peelland Interventieteam) en de Peelgemeenten wordt bekeken wat deze gevolgen voor de afzonderlijke gemeenten zijn. |